Jane Rolands dagbok

I går var jag i Vingårdens biblotek och hittade en gammal dagbok som låg gömd bakom en bokhylla. Jag bestämde mig för att läsa den, När jag såg de handskrivna fina ord tog jag upp mobilen och fotade sedan sidorna för att visa upp dom på bloggen. Jag kommer att skriva av hennes mest intresserade texter lite då och då.


 
Vingården 1867
 
Här sitter jag nu och skriver i min nya dagbok jag fick från min far, den är väldigt vacker och jag kommer använda den väl för hands. Ni som kanske läser detta undrar vad jag heter? Jo jag heter Jane Roland. En tjej som många andra o söker efter lyckan här i Jorvik. Ja jag vet, de flesta söker lyckan i Amerika och det var vad jag tänkte göra från början. Innan jag fick talas om Jorvik förstårs. Det var min farmor som berättade om det fantastiska naturrika ön Jorvik. Att man kunde driva egna gårdar som andra byar betalade bra för, eller varför inte bli affärskvinna som tar hand om in porteringarna av nödvändiga saker och kläder? Det fanns så mycket! Och varje ord som min farmor uttalade blev till värkliga bilder i mitt huvud och jag kunde fantisera om ett fantastiskt liv där. Drömmen blev så småningom sann tyvärr var jag tvungen att lämna min släkt och familj bakom mig men lovade att komma tillbaks en dag.
Jag har bara varit i Jorvik i tre veckor hittills men har hunnit med mycket under en så kort tid. Jag har flyttat till en liten kåk i Vingården och håller just nu på med att studera i skola för att kunna ta jobb. Måste tyvärr avsluta mitt medelande nu men kommer skriva mer så småningom.
 
                                                                                                                                                                   Jane Roland
 
 
  

Kommentera här: